7 iunie 2011

Dulceata de nuci verzi






Bun. Zis si facut.

Acum doi ani am auzit de dulceata de nuci verzi dar habar nu aveam ce este, cum se face, de ce se face. Suficiente motive sa ma ambitionez sa fac. m-am dus la scoala (in curte avand un nuc) si am cules o plasuta de nuci. Mare mirarea ca am scos un singur borcan de gem (si inca jumatate) dar care s-au mancat in cel mai scurt timp.
Am spus ca fac din nou, si cum anul trecut aveam licenta si la anu disertatia, anul acesta parea oportun. Asa ca ne-am pus pe cules nuci. Pe parcurs m-am gandit sa fac poze si sa postez, deoarece pe internet am observat ca este aceeasi reteta repetata dar cu prea putine indicatii.




Aici aveam nucile culese (asta e de fapt tura doi care acum sta frumos in apa). Bun. Avem nevoie de nuci. Ce nuci? Nuci verzi. Nuci cu coaja moale. Nuci culese la sfarsitul lui mai, inceputul lui iunie, mai exact. Asta e treaba usoara, fiindca nuci gasim la tot pasul, cel putin in Cluj :D

Asadar ne apucam de curatat. Curatam toata partea verde. Partea verde se face maro daca interactioneaza cu aerul. Deci daca cureti si nuca devine maro instant, inseamna ca nu ai curatat cat trebe. Interior e alb sau usor verziu daca nu sunt foarte 'coapte'.


Urmeaza partea mai grea... nu ca ar fi grea, dar e nevoie de minutiozitate, atentie, si mai ales rabdare. Pentru un kilogram de nuci am stat 2ore doua persoane la curatat. Simpatic. dar nu chiar. la un moment dat nu mai vedeam bine.



Cel mai mare pacat este ca, desi am purtat doua seturi de manusi de cauciuc, tot mi s-au patat mainile (cam horror). Dar eu cred ca merita. De fapt, dupa ce am gustat dulceata pot sa spun: stiu ca merita!

Apoi, nucile, dragele de ele (miros fabulos), trebuie tinute in apa. Depinde de rabdarea voastra. Unele retete cer ca ele sa fie tinute in apa zile intregi, apoi in apa de var (cu reteta respectiva, nucile raman albe si dulceata deschisa la culoare). Alte retete spun ca ajung cateva dusuri cu apa rece pe parcurs a cateva ore. Eu am lasat in apa rece timp de doua zile. Aveti grija sa fie complet acoperite de apa, altfel nucile devin maro. Apa se schimba la interval de cateva ore (si se pune numa apa rece).



Urmeaza partea cea mai simpla, dar cea mai lunga (fiindca trebuie sa dai atentie oalei din 30in 30min sau mai des). Se fierbe apa (eu fac ochiometric, in functie de cate nuci am) la un kil, probabil vreo 3-4cani de apa, si juma de kil de zahar(sau un kil). Zeama de la o lamaie, putina sare de lamaie, putina scortisoara,zahar vanilat, si eu am pus si putina sare.... bun, toate astea fierb si cand clocoteste apa, se vor adauga nucile. (care au stat in prealabil 2zile in apa).
Se lasa la foc mic (dupa ce a dat un clocot) si se amesteca din cand in cand.




Pe anumite site-uri citeam ca trebuie sa stea o jumatate de ora, altundeva 1 ora dar pe cele mai multe se precizeaza ca trebuie sa stea pana 'se leaga'.
Eu le-am tinut 4ore pe foc, pana cand lichidul a devenit gros.

Adevarul este ca eu nu am mancat ducleata de nuci verzi, pana acum 2ani cand m-am pus singura sa fac. Nu am termen de comparatie, dar stiu ca dulceata facuta de mine a placut tuturor celor care au gustat din ea. Si mie imi place la nebunie, altfel nu mai treceam prin chin :-)







Dupa ce s-a racit l-am pus in sfarsit in borcane. Dintr-un kil mi-au iesit 4borcane nu foarte mari, si un pahar plin care a ramas pentru a gusta si consuma rapid... Sincera sa fiu, nu dau mai mult de 2saptamani nici unui borcan :)

(O reteta ampla -de fapt 3- gasiti aici: retete dulceata nuci verzi, de la utilizatorul pe nume Ridhima)







Va multumesc pentru rabdare. Daca incercati, sper sa va iasa. Daca aveti sfaturi utile pentru viitor, nu exitati sa ma informati. Eu sunt noob in culinare :-)

2 comentarii:

  1. Si eu am incercat acum un an...nici nu mai stiu cum am aflat de reteta :D A iesit buna,doar ca nu prea am avut poze cu care sa imi compar rezultatul ( vb de poze pentru ca toata lumea se mira de ce fac...zicand ca imi pierd timpul degeaba ) A mea a avut o culoare mai deschisa,eu am folosit batoane de scortisoara,probabil de aia...Fratele meu,cel mai aspru critic,s-a asezat langa un borcanas :D pana s-a saturat...

    RăspundețiȘtergere