30 octombrie 2011

Arta in spatiul artistic neconventional



Ce este Arta?

avem DEX "ÁRTĂ s.f. 1. Formă a conștiinței sociale care oglindește realitatea în imagini expresive; totalitatea operelor care aparțin acestei forme a conștiinței sociale; operă omenească în care se manifestă talent sau geniu. ◊ Operă de artă = operă rezultată din activitatea artistică creatoare."


Sau putem sa intelegem imaginea de ansamblu si sa ne gandim la arta ca tot: creatie artistica, idee, oameni, spatiu, lumina, sentiment, s.a.





Spatiul

Bun. Am fost instiintata de un eveniment curios, care avea loc vineri, 28octombrie2011. Mi-a fost prezentat ca si "inaugurarea spatiului de arta contemporana". Deja suna diferit de alte vernisaje la care asistasem de-a lungul vremii. Adevarul este ca nu stiam sigur cine ce expune, ce fel de lume se aduna. Nici macar locatia exacta. Am gasit. Am intrat. Prima reactie: curios ca ne-a deschis cineva usa. Un culoar, lume, agitatie, am mers mai departe. Un spatiu mai mult intim, desi populat. O atmosfera greu de descris.









Ajungand in ultima camera, fascinata de mobila prezenta (alta curiozitate), am ramas impresionata de proiectia unui acvariu cu pesti de pe tavan. Dar curiozitatea nu s-a mai abtinut si a rabufnit:
- Alexandra, spune-mi si mie, patul acesta este o instalatie diferita sau este toata camera cu totul? (era un pat dublu, cuvertat, insa erau ceva haine aruncate pe el)
- Tu, aici locuieste cineva. Unul dintre locatari imi este coleg la teatru.





Cand am auzit asta m-am stanjenit cumplit. Fiindca era un spatiu intim. Era mai mult decat un spatiu expozitional, era locuinta cuiva unde oameni dormeau, mancau, se schimbau, etc. M-am stanjenit, eram incaltata cu bocancii in dormitorul cuiva si nici macar nu m-am sters la intrare. A fost destul de puternica sentimentul acela iar analiza locului a fost realizata in sinea mea prin prisma acelui sentiment.







Artistii


Intre timp am aflat si cine sunt artistii. Pe Sevan Szekeli l-am recunoscut din stilul sau pictural particular. Despre instalatii am fost instiintata ca apartin lui Andrei Marginean, despre care stiu ca inca nu are un site cu portofoliul dar voi updata cat de curand aflu ceva nou. 


 Andrei-Alexandru Marginean-Matean (sus, cel cu ghiozdanul)






Vernisajul


Ce este un vernisaj? In general o deschidere oficiala a unei expozitii de arta. Dar nu numai. Cine participa la vernisaje? In special lumea din cadrul artistic (in romania din pacate 98% din cei ce participa la vernisaje/expozitii sunt... artisti). Am revazut multe chipuri vechi la acest eveniment. Dar si multe chipuri noi. Din punctul meu de vedere, aceasta expozitie a atins multe puncte. Am plecat satisfacuti din punct de vedere vizual si social. Fiindca socializarea sta la baza oricarui vernisaj. Nu exista vernisaj fara public. Si a fost mult public.







Unde este arta? Peste tot unde priveai o vedeai. Indiferent daca reflectata de catre o oglinda, proiectata sau agatata pe vre-un perete, compusa voit sau nu (nu am aflat) din obiectele 'participante'. Acesta a fost un vernisaj complex. Intrebarile pe care mi le pun sunt: "Daca este spatiu expozitional, este vizitabil precum alte spatii expozitionale, tinand cont ca locuiesc oameni intre acei pereti?" si "Vor mai urma asemenea evenimente?"





 La intrebarea daca decorul a fost voit si totul gandit pentru a aduce un fel de discomfort (lumea evita sa ramana in dormitor si se adunau pe culoar si in 'living') nu vreau sa mi se raspunda :)









Pentru mai multe poze de la eveniment: facebook.


Articol: Eftimie Maria
Imagini realizate cu ajutorul si aprobul frumoaselor:
Oana Andreea Cristurean (fotograf) in compania:
Raluca Cozma (fotograf)
Picturi: Sevan Szekeli
Instalatii: Andrei Marginean
Spatiu: Lucian Rad, Silviu Rusti

Cluj Napoca, Ferdinand 37


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu